Monday, 25 July 2011

APA NAK JADI DENGAN DENGAN ANAK MUDA ZAMAN SEKARANG?

Pagi yang indah lagi menyegarkan ni Adam mulakan dengan membaca berita di ruang akhbar online. Tiba-tiba lepas baca salah satu tajuk dalam berita ni perasaan indah pagi dah musnah serta merta. Nak tau berita apa adam baca? jom baca sama-sama.


Cucu durjana kena jel 7 tahun, lima sebatan.

KOTA BHARU: Seorang pemuda boleh dianggap 'cucu durjana' kerana bukan saja merancang rompakan terhadap nenek sendiri, malah turut membiarkan warga emas berusia 78 tahun itu ditolak rakan karibnya semata-mata mahu mendapatkan barangan kemas bernilai RM6,000.
Perbuatan kejam itu dilakukan dua sahabat terbabit ketika merompak warga emas berkenaan menggunakan alasan singgah ke rumah itu untuk meminta segelas air menghilangkan dahaga.

Kronologi perbuatan tertuduh terkandung dalam fakta kes dibentangkan Timbalan Pendakwa Raya, Asmah Azhari sejurus Shamsul Kahar Mohamad, 30, dan rakannya, Mohd Ikhwan Abdullah, 30, mengaku salah terhadap tuduhan yang dibacakan jurubahasa mahkamah.


Malah, ketika mengemukakan rayuan di depan Hakim Mahkamah Sesyen, Irwan Suainbon, Shamsul Kahar turut membuat pengakuan berani apabila mendakwa dipengaruhi pil kuda ketika merompak mangsa selain tidak tidur seminggu.

Irwan menjatuhkan hukuman penjara tujuh tahun dan lima sebatan terhadap Shamsul Kahar yang juga cucu mangsa dan memerintahkan hukuman itu bermula semalam.


Mohd Ikhwan juga dipenjara 10 tahun dan lima sebatan selepas didapati mempunyai empat rekod kesalahan lampau termasuk dijatuhi penjara enam bulan dan setahun bagi kes sebelum ini.



Asmah berkata, dalam kes itu, tertuduh pertama yang juga cucu mangsa dan rakannya masuk ke rumah itu sebelum meminta minuman dan ketika mangsa ke dapur mengambil air, tertuduh kedua mengikutnya dan berpura-pura bertanyakan bilik air.

"Suspek kemudian meragut rantai warga emas itu. Cucu sepatutnya menjaga neneknya berusia 78 tahun, bukan menyakiti, sebaliknya sanggup merompak mangsa," katanya.




Berdasarkan kertas pertuduhan, Shamsul Kahar dari Kampung Padang Enggang, Jalan Pasir Hor dan Mohd Ikhwan dari Kampung Kubur Kuda, dekat sini, didakwa melakukan rompakan berkumpulan terhadap Rokiah Boto dengan mengambil seutas rantai tangan dan gelang emas bernilai RM6,000.

Kedua-dua mereka didakwa bersama melakukan perbuatan itu di Taman Binjai Manis, Ketereh, dekat sini, jam 1 tengah hari, 28 Jun lalu dan didakwa mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.


SUMBER : MyMetro

RAMADHAN GIVEAWAY !


adam saje nak ajak korang join giveaway ni.
hadiah lumayan ^_^
cara2 nak join senang..
klik la gamba tu nak join!
SELAMAT BERPUASA!

Saturday, 23 July 2011

Your voice


its been almost a years now
inside its so empty
dark
full with scars
i survived with all those things
even the pain too heavy
the only thing i cant face is your voice
even how hard i try
your voice
your laugh
always glued
please
go away
it hurts
please..

by : adaM Zulhilmi

Friday, 22 July 2011

Tips Persiapan Bulan Ramadhan


PertamaI'dad Ruhi Imani, yakni persiapan ruh keimanan.
Orang � orang yang saleh biasa melakukan persiapan ini seawal mungkin sebelum datang Ramadhan. Bahkan mereka sudah merindukan kedatangannya sejak bulan Rajab dan Sya'ban. Biasanya mereka berdoa : "Ya Allah, berikanlah kepada kami keberkatan pada bulan Rajab dan Sya'ban, serta sampaikanlah kami kepada Ramadhan."
Dalam rangka persiapan ruh keimanan itu, dalam surah At-Taubah Allah melarang kita melakukan berbagai maksiat dan kedzhaliman sejak bulan Rajab. Tapi bukan berarti di bulan lain dibolehkan. Hal ini dimaksudkan agar sejak bulan Rajab kadar keimanan kita sudah meningkat. Boleh dikiaskan,bulan Rajab dan Sya'ban adalah masa pemanasan(warming up),sehingga ketika memasuki Ramadhan kita sudah bisa bisa menjalani ibadah shaum dan sebagainya itu bak sudah terbiasa
.

Saya Blogger Ipta/s

Assalamulaikum!!!


Hye!! Saya AdaM Zulhilmi..
student UniKL MSI (University of Kuala Lumpur)
Diploma Production Engineering (baru abis)
Bachelor Engineering Technology in Manufacturing Automotive (baru masok)
Kepada senior & junior2 selamat berkenalan! ^_^

Wednesday, 20 July 2011

Wordless Wednesday #5

Apa itu Angin Ahmar dalam islam?

Adakah anda tahu "Stroke" berpunca dari JIN?
Perkataan Stroke diperolehi dari bahasa Inggeris yang bermaksud penyakit lumpuh atau Angin Ahmar di dalam bahasa Arab.

Kebiasaan penyakit ini menyerang seseorang yang lanjut usia umurnya dan sering dikaitkan dengan penyakit kencing manis, darah tinggi, darah pekat (polisitemia) dan sakit jantung. 

Menurut perubatan moden lumpuh dikaitkan dengan saluran darah dalam otak pecah atau tersumbat oleh darah beku, atau kolestrol yang mnyekat darah menuju kepada sel-sel otak.

Penyakit angin ahmar atau stroke, jika menyerang akan menyebabkan mangsa menjadi lemah, lumpuh sebelah badan atau keseluruhannya dan boleh membawa kepada kematian. Apa yang pasti serangan penyakit ini memang sukar diramal. 

Ramai yang mengetahui kewujudan penyakit ini tetapi tidak ramai yang mengetahui sejauh mana ia boleh menyerang dan kekerapan serangannya terhadap mangsa. Faktor umum penyebab angin ahmar ialah apabila pembuluh darah diserang penyakit yang mengganggu pengaliran darah ke otak. Seterusnya bahagian tersebut akan terjejas dan berhenti berfungsi. 

Serangan penyakit ini secara tiba-tiba membuatkan mangsa tidak mengalami sebarang tanda amaran kedatangan penyakit ini sehinggalah tiba waktunya dia mengalami rasa lemah-lemah dan lumpuh sebelah badan sama ada kiri atau kanan. 


Pelbagai kaedah rawatan dianjurkan oleh perubatan moden dan pelbagai alternatif yang lain seperti urutan, kawalan pengambilan makanan, tips cara hidup yang sihat serta pelbagai ubat-ubatan untuk mengubati penyakit ini. Namun begitu, dalam perubatan islam mempunyai perspektif dan kaedah rawatannya yang tersendiri bagi menangani masalah ini.


apa itu Feng Shui?





Apa kalian tahu tentang feng shui?
Apa itu feng shui?
Disini saya akan menjelaskan sedikit mengenai feng shui yang saya tahu..

Sejarah Singkat Ilmu Feng Shui
Ilmu Feng Shui yang kita kenal saat ini merupakan sebuah metamorfosis yang telah ada sejak lebih dari 2000 tahun yang lalu. Tampaknya ilmu ini telah mengalami perubahan yang begitu besar jika kita lihat dari perkembangan jaman ke jaman. Berikut ini, kami berikan informasi sejarah perkembangan ilmu Feng Shui di Tiongkok yang telah diselidiki oleh para pakar sejarahwan kita dari jaman ke jaman. ...

Feng Shui yang disebut dengan Luo Pan, memiliki sejarah yang sudah lama. Seperti kita ketahui dari 6 kebudayaan tertua di dunia (Roma, India, Tiongkok, Mesir, Babilonia, dan Amerika Tengah), Tiongkok telah memberikan kontribusi dalam penemuan kompas. Penemuan kompas yang sekarang dipakai oleh master Feng Shui dinamakan Luo Pan. ...

Bagaimana sistim kerja Feng Shui?
Sebagian dari kalian pasti bertanya-tanya bagaimana sich cara kerja Feng Shui? Dan saya yakin sebagian dari kalian juga masih menganggap bahwa Feng Shui adalah sesuatu yang bersifat takhayul atau mistisme!

Jika memang ini yang kalian alami sekarang maka sekarang adalah waktu yang paling tepat bagi saya untuk menjelaskan sistim kerja Feng Shui! ...

Feng shui (Mandarin: 風水) adalah ilmu topografi kuno Tiongkok yang mempercayai bagaimana manusia dan Surga (astronomi), dan Bumi (geografi), hidup dalam harmoni untuk membantu memperbaiki hidup dengan menerima Qi positif. Qi terdapat di alam sebagai energi yang tidak terlihat. Qi baik disebut juga nafas kosmik naga. jenis Qi ini dipercaya sebagai pembawa rejeki dan nasib baik. namun ada pula Qi buruk yang disebut Sha Qi pembawa nasib buruk. terdapat berbagai aliran feng Shui, di antaranya adalah Bintang terbang, waktu, dan topografi. [1]

Sangat disayangkan hingga saat ini masih banyak yang menyalahtafsirkan feng shui. Mengaitkan feng shui dengan agama dan kepercayaan. Menyamakan feng shui dengan klenik dan mistik. Padahal sebenarnya feng shui hanyalah sebuah cabang ilmu pengetahuan. Feng shui tidak perlu di percaya atau tidak dipercaya, feng shui akan tetap bekerja dan mempengaruhi siapa saja, dimana saja dan kapan saja. Terlepas apakah kita mengenal dan "percaya" atau kita tiidak tahu dan "percaya" terhadap feng shui. Silahkan lihat di www.suhanalimfengshui.com untuk artikel-artikel mengenai feng shui yang objektif (tidak berkaitan dengan agama tertentu ataupun urusan mistik-mistikan).



SUMBER : SEJARAH DUNIA

MELAYU OH MELAYU


1. Saya sedih. Saya amat sedih apabila mendengar seorang orang Melayu yang mendakwa dia kecewa kerana dianya dilahir berbangsa Melayu.
2. Kekecewaannya disebabkan dia tidak dilahir hanya sebagai orang Islam.
3. Sesungguhnya tidak ada manusia yang dilahir tidak berbangsa. Mungkin ada yang tidak bernegara (stateless) tetapi mereka juga mempunyai bangsa, walaupun tidak diiktiraf oleh negara mereka sendiri. Jika dianya daripada kaum pendatang maka dianya akan menjadi bangsa kaum pendatang.
4. Jika dianya dilahir dalam masyarakat Orang Asli sekalipun dia tidak dapat lari daripada menjadi anggota suku kaum berkenaan.
5. Sesuatu bangsa itu dikenali dengan tempat tinggalnya, atau tempat dan negara asalnya, bahasanya dan budayanya. Anutan agama tidak selalunya dikaitkan dengan bangsa.
6. Demikian ada orang Arab yang beragama Kristian, walaupun majoriti beragama Islam. Demikian juga orang Cina ada yang beragama Islam walaupun majoriti beragama Buddha.
7. Justeru itu kelahiran seseorang tetap berbangsa walaupun tidak tetap agamanya. Sebaliknya orang yang dilahirkan kepada keluarga Islam tidak semestinya berbangsa tertentu. Majoriti daripada mereka berbangsa yang berlainan.
8. Walaupun demikian dalam dunia ini terdapat dua bangsa yang bangsanya ditentukan oleh agama Islamnya. Bangsa-bangsa ini ialah bangsa Maldives dan Melayu. Seseorang yang dilahir dalam keluarga Melayu tetap Islam kerana keluarga itu tidak akan berbangsa Melayu jika mereka tidak Islam.
9. Justeru itu berbahagialah seseorang yang dilahir dalam keluarga Melayu kerana dia tetap menjadi penganut agama Islam. Jika dia dilahir kepada keluarga Arab, atau Indonesia, atau Pakistan, belum tentu dia beragama Islam.
10. Sebab itulah seorang Melayu harus bersyukur kerana dilahir berbangsa Melayu. Apabila orang Melayu berasa dia kecewa kerana berbangsa Melayu, maka ini bermakna dia tidak menghargai nasibnya yang baik kerana dia dilahir sebagai orang Islam. Jika tidak kemungkinan besar dia tidak akan terima agama Islam.
11. Kenapakah kita berbangsa-bangsa? Al-Quran menyebut yang kita manusia terdiri daripada berbagai-bagai bangsa. Jika bangsa adalah sesuatu yang bertentangan dengan ajaran Islam, tentu sekali Tuhan tidak akan menjadikan manusia berbagai bangsa.
12. Yang terbaik daripada manusia bukankah kerana bangsanya tetapi kerana dia bertakwa kepada Allah s.w.t. Yang terbaik atau yang terburuk dikalangan orang Melayu bukanlah kerana bangsanya tetapi kerana dia bertakwa dan mengikuti ajaran Islam atau tidak mengamalkan ajaran Islam. Tidak disebut bahawa yang terbaik ialah orang Islam yang tidak daripada apa-apa bangsa.
13. Justeru itu berbangsa apa pun, Arab atau Ajam, tidak menidak ke-Islamannya. Yang menidak ke-Islaman ialah perbuatan yang bercanggah dengan ajaran Islam.
14. Ini yang harus disoal oleh seorang orang Islam dan bukan menidakkan bangsanya. Lagipun kalau dianya beragama Islam kebaikannya tidak terjamin. Ramai benar orang Islam yang melanggar ajaran Islam dan membuat dosa. Sebaliknya yang berbangsa Melayu dan beragama Islam, ramai yang menurut ajaran Islam dan mengelak daripada berbuat dosa.
15. Mentaati dan bersetia kepada bangsa Melayu, iaitu bangsa yang hanya Melayu jika dianya Islam, tidak bermakna menolak agama Islam. Sebaliknya kesetiaan dan ketaatan orang Melayu kepada agama Islam lebih terjamin. Walaupun biasa terdengar ada orang Melayu yang tinggalkan agama Islam, tetapi tidak ada bukti yang jelas berkenaan dengan adanya orang ini. Lagipun jika dia meninggalkan agama Islam dia tidak Melayu lagi.

SUMBER : TUN DR MAHATHIR MOHAMAD

Saturday, 16 July 2011

BuatDuit - Sistem Paling Mudah. Tidak Perlu Fikir Banyak. Sistem Matrik X 4

MUDAH - MURAH - LUMAYAN

Projek BuatDuit Besama-sama.
"Hanya dengan modal sekali RM20 anda berpotensi mendapat RM300,000 dalam masa 8 minggu sahaja! Kalau dapat 10% dari RM300,000 pun setel belanja raya…"

 

Tuesday, 5 July 2011

LELAKI TERCANTIK DI DUNIA?? WTF!




Nama asli wanita ini adalah Treechada Petcharat.
Nama komersial adalah Nong Poy Treechada.


cantik kan?


cair la adam macam ni.. -.-'


tapi siapa Nay pong ni?


Wordless Wednesday #3

Melayu mudah lupa!


Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupaDulu bangsanya dipijak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya retak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya teriak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya haprak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya kelas dua
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya hina
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya sengketa
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya derita
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya kerdil
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya terpencil
Melayu mudah lupa
Tiada daulat
Tiada maruah
Tiada bebas
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Sejarah bangsanya yang lena
Tanah lahirnya yang merekah berdarah
Ingatlah
Ingatlah
Ingatlah
Wahai bangsaku
Jangan mudah lupa lagi
Kerana perjuanganmu belum selesai...

By :Tun Mahathir

how long should i wait?


how long should i wait?
heavy rain stop?
magma cold?

when will you come?
until my knees bleed?
after Megan fox retired?

even the skies fall to ground im still waiting for you


Perlembagaan Malaysia


Perlembagaan Malaysia juga dikenali sebagai Perlembagaan Persekutuan. Perlembagaan Malaysia merupakan satu dokumen undang-undang bertulis yang dibentuk berasaskan kepada dua dokumen sebelumnya iaitu Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 dan Perlembagaan Kemerdekaan 1957. Perlembagaan Malaysia telah digubal berdasarkan nasihat daripada Suruhanjaya Reid yang telah melakukan kajian dalam tahun 1956. Perlembagaan berkenaan berkuat kuasa sejurus selepas kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.

Monday, 4 July 2011

will you smile?


if i can catch u thousand of butterflies
will u smile?
if i can plant u a lovely sakura around your house
will u smile?
if i can read u funny stories everyday
will u smile?
if i can fill up your ceiling with blinking stars
will u smile?
if i can promise u i will not cry afterwards
will u smile?
please..
smile for me..
im tired to see you moribund
please dont leave me without any smile from u..
:(

by : adam Zulhilmi

Saturday, 2 July 2011

AdaM Zulhilmi kesah pasal ni : Bantuan anda amat diperlukan!



Puan Norma dan keluarga memerlukan bantuan untuk membiayai perbelanjaan perubatan Puan Norma yang menghidap penyakit kanser. Untuk kisah lanjut anda boleh ke blog Moon

Pada aku, di sini lah peranan blogger perlu dimainkan. Kita sama-sama lah hendak bersatu supaya menyebarkan berita ini supaya ada pihak-pihak yang berkenaan tahu dan amik tindakan untuk membantu Norma dan keluarga,

Peranan blogger sangat besar, dari hanya menulis cerita-cerita mengenai artis atau pon politik apa kata kita sama-sama sebarkan pasal berita ini untuk membantu Norma dan Keluarga.

Pada blogger yang mempunyai pengaruh di mana mempunyai followers beribu-ribu anda boleh gunakan kelebihan anda ini untuk membantu.

Tapi pada aku setiap blogger tak kira lah banyak mana pon followers anda, perlu memainkan peranan masing-masing.

Jadi, aku ingin mengajak ampa semua supaya dapat sebarkan bagi membantu meringankan beban Norma dan keluarga.

Blogger We Care

Adam Zulhilmi : Setiap sumbangan anda amat dihargai & sama-samalah kita membantu..sebarkan