Tuesday, 26 April 2011

MO NAK BAGI HADIAH. HANYA BUAT ENTRY "AKU INGIN BERUBAH"

Aku ingin berubah


Saya Adam, baru berusia 12 tahun , masih belajar . Dulu.. masa Adam Kecil lagi, abah ngn mak selalu berpesan "along blajar rajin-rajin jadikan contoh yg baik untuk adik-adik, nanti abah ngan mak dah xde along jaga la diorg". tapi Adam xhirau kan semua tu, Adam kat sekolah selalu main, xbawak buku pergi sekolah, xbuat kerja sekolah, tapi setiap kali peperiksaan kepututusan x laa terok sangat. Tapi semua tu xkekal lama, keputusan peperiksaan Adam makin menurun dan terus menurun. Penolong kanan kat sekolah tu pun dah bebal ngn Adam sebab slalu sgt cikgu bawak adam pergi jumpa dia. Penolong kanan tu turun kat Adam dari kelas pertama ke kelas kedua. Masa tu agak kecewa laa... tapi balik kerumah abah panggil masuk. Dia mintak beg sekolah adaM. "Along nak sekolah ke xnak? kalau xnak abah nak bakar beg ni" soal abah. " Along nak je adam belajar abah". haritu je adam kne pukul terok..last sekali abah cakap "abah kerja mati matian nak bagi anak-anak abah belajar, kesian kan abah along. Cuba along duduk.. pikir tentang masa depan along, sampai bila along nak macam ni." menangis teresak2 Adam masa tu. Start je haritu. Adam mula tanamkan semngat untuk berubah. Berubah menjadi anak yang baik dan mendengar kata mak abah... Setiap kali nak pergi sekolah kata- kata abah sentiasa kedengaran di cuping telinga. Adam sayang abah. Adam sayang mak. Maafkan adaM..




Saya Adam,baru berusia 15 tahun , masih belajar dan akan menduduki peperiksaan (PMR). Masa ni Adam tengah menyesuai kan diri dalam alam remaja, kawan beli itu adam nak beli, kawan pakai itu adam pun nak, kawan ade buah hati, Adam pun ada. Hidup adam ketika itu cuma mahukan hiburan, hal2 belajar adam xamek peduli tapi kerja sekolah tetap adam buat cuma belajar ja adam xberapa nak minat. Mak Adam penah berpesan "along nanti PMR buat betul2 mak nak masok kan along ke asrama penuh". adaM cuma mengiakan sahaja permintaan mak.tapi dalam hati adam berkata-kata "apa????? asrama penuh??? tidak..tidak..."  Adam memang xsuka tinggal di asrama sebab segala activiti Adam akan terbantut bila masuk asrama. Tiap2 hari abah suruh Adam belajar. Adam belajar la macam biasa sampai laa hari peperiksaan menjelang. Nasihat Mak yang sama untuk anaknya Adam "along buat betul-betul nanti masok asrama penuh ye?". Peperiksaan bejalan lancar tambahan Adam pun yakin je jawab soalan. cuma masa menjawab soalan matematik, Adam sengaja salahkan soalan yang adam yakin betul. Adam bajet yang adam cuma akan cukup makan untuk matematik. Bagi Adam itu la rancangan terbaik Adam untuk tidak masok ke Asrama penuh. Beberapa bulan lepas tu, keputusan PMR pun keluar. Seperti yang dijangkakan keputusan adam agak cemerlang cuma matematik Adam agak teruk walaupun tidak gagal. Bagi adam teruk ke x Adam xkesah semua tu.. Yang penting Adam xmasok asrama penuh. wOHOOO!!. Tapi kegembiraan itu semua bersifat sementara, kawan-kawan adam yang rapat dengan adam semua tinggal kan Adam. Semua masok ke Asrama penuh. Tinggal lah Adam seorang. sunyi..sedih...semua ada...nak menangis dah besar.. Abah datang ketika anak nya memerlukan nya "along xpelaa..along dah buat yg sehabis mungkin..along ada lagi 2 tahun untuk tentukan masa depan along" Adam duduk tepi tingkap.. Air mata jatuh satu persatu mengenangkan perbuatan bodoh yang Adam buat.. Ya Allah.. Tolong Adam ya Allah, hamba mu ini ingin berubah.


Sy Adam berusia 17 tahun, Masih belajar dan ketika ini hal persekolahan tiada masalah bagi Adam. Adam merasakan yang SPM ni jauh lebih mudah dari PMR..hehe belagak pulak.. Cuma masalah nya disini Adam terlalu asyik dengan bercinta disekolah.. Segalanya mesti Adam dengan buah hati Adam. Bila dirumah Adam terlalu leka dengan Handphone. Ibarat Handphone tu di gam di tangan Adam. Indah nya hidup bercinta..fuhh..hehe.. Kerana terlalu taksub dengan cinta monyet. Syaitan mula menghidu Adam. Pernah satu hari Adam HAMPIR dengan zina...Syaitan berjaya menghasut Adam. tetapi Allah masih sayangkan Adam.. Apabila HAMPIR berzina Allah ingat kan Adam tentang Abah dan Mak.. Ya Allah..Terima Kasih ya Allah.. Adam janji Adam xakan buat macam tu lagi. Menangis Adam ketika itu. "Ya Allah, Engkau tidak pernah jauh dari aku, tapi kenapa aku jauh dari Engkau ya Allah" Mulai dari haritu Adam pun mengunakan pelbagai alasan untuk jauh kan diri dari buah hati Adam. Adam menumpukan 100% dalam pembelajaran. Adam ajak kawan2 Adam belajar sekali. Alhamdullillah..Selepas peperiksaan Adam selesai.. Adam pun dapat keputusan  yg agak memuaskan. Dan berjaya masok ke Universiti..


Saya Adam berusia 21 tahun, Masih belajar dan ingin terus belajar.. Ketika ini Adam dah abis Diploma.. Alhamdulillah.. Segalanya berubah... Jika Adam masih dengan perangai lama.. mampukah Adam abis kan Diploma Adam ni? Alhamdullillah.. Adam ditawarkan untuk sambung belajar lagi Julai ni.. Terima Kasih ya AllaH.. Engkau tidak pernah tinggalkan hambamu ini...sedangkan hamba mu ini sering lalai untuk mengingatiMu.. Terima Kasih abah ...Nasihat-nasihat abah la yang mematangkan Adam. Terima Kasih sebab sudi jaga anak yang nakal dan degil ni abah.. Adam akan cuba tunai kan janji Adam iuntuk jaga adik-adik nanti.. Doakan Adam berjaya abah.. Baru sekarang Adam sedar akan gunanya nasihat2 abah..  Terima Kasih.. :'(






P/S : Ini adalah pengalaman hidup..yang baik dari Allah SWT dan yang buruk datang nya dari diri Adam sendiri. terima kasih atas kesudian anda untuk menbaca.. :)


10 comments:

AdyBudika said...

errrr...nice entri...good luck...suke setiap permulaan plot.... sangat2 nice...

Adam Zulhilmi said...

ni perli ke betul ni abg ady? -.-'

m!SsRahEnA said...

sob...sob....bgus nye adam da sedar awl2 erk...ape2 pun gudluck ye adam...

perrydaus90 said...

nanges aku baca wei..huhu

Cik Z@i Pen@nG said...

nice...good luck

HajarRasdi [BdkKck] said...

adam, best kot entri nie!
lagi naik umur, lagi rasa meremang.. huhu..

Epal Hirata said...

skrg dh 21..kn hbiskan diploma cpt2

efa said...

nice entry good luck adam

Muslimah Optimis said...

tahniah adam atas perubahan yang dibuat..alhamdulillah.. Allah memang sayangkan umatNya..Allah memang tak pernah lupakan umatNya.. tapi kita yang selalu lalai kan..

terima kasih sudi join ye dik.. sebarang update terkini akan dimaklumkan di Laman MO..tq

fRaMe+LenSeS said...

setiap langkah menunjukkan kematangan kita. meningkat kena seiring juga dengan meningkatnya amal kita pada ALLAH. Moga Adam berjaya jadi contoh baik untuk adik2. :)