Tuesday, November 29, 2011

Tahukah anda apa itu "VISCERAL FAT" yang juga di gelar The killer fat?

APA ITU LEMAK DALAM (VISCERAL FAT)?



Lemak dalam tubuh ada 2 (dua) jenis. Lemak subcutaneous, iaitu lapisan lemak di bawah kulit & juga lemak visceral, juga disebut lemak intra abdomen, yang tertimbun di bawah otot dan mengelilingi organ vital, termasuk di dalam perut buncit Anda. Lemak ini akan dimetabolisme di hati yang kemudian akan diubah menjadi kolesterol darah, sehingga sangat berbahaya bagi kesihatan anda. Ianya membaluti hati, jantung, usus, ginjal, hempedu dan lain-lain vital organ yg menjadi punca pada masalah jantung, diabetes, stroke, darah tinggi dan lain-lain.


KENAPA VISCERAL FAT BAHAYA?

Disebabkan pengambilan pelbagai jenis makanan dengan jumlah kalori yang tinggi, semesti nya terdapat terutamanya lemak tepu (saturated fat) dan karbohidrat tinggi GI (glycemic index) seperti gula, secara berlebihan. Sumber tenaga seperti ini yang tidak diperlukan oleh badan (apabila jumlah kalori yang diambil melebihi daripada jumlah yang diperlukan) akan ditukar kepada lemak badan.Sampai pada satu tahap, apabila “storage body fat” telah berkumpul, ini akan mendatangkan kesan sampingan lain, terutamanya yang melibatkan kategori “visceral body fat“. Sebagai contoh, “visceral body fat” yang mengelilingi jantung akan membuatkan jantung individu tersebut sukar untuk mengepam darah dengan baik, sekaligus menyebabkan apa yang kita kenali sebagai penyakit lemah jantung. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa mereka dengan lemak visceral lebih berisiko terhadap penyakit jantung, stroke, diabetes dan hipertensi. Seorang perokok dan peminum telah terbukti mempunyai lebih lemak intra-abdominal, atau lemak visceral, dari orang yang aktif yang tidak merokok dan bukan peminum minuman keras. Stres juga boleh menjadi faktor dalam simpanan lemak visceral pada tubuh. 


BAGAIMANA NAK HILANGKANNYA?



Visceral body fat adalah yang paling membahayakan kerana ia ‘sukar dilihat dengan mata kasar’. Pakar perubatan mengesyorkan tiada cara lain yang dapat menyingkirkan “visceral body fat“, melainkan melalui senaman secara berterusan sepanjang hayat. Siapa sangka, senaman seperti berjalan kaki di taman sebanyak 3 kali seminggu mampu mengatasi peningkatan jumlah “visceral body fat“.TAPI bila ckp mengenai senaman, ramai yg anggap ianya menyusahkan..so bagaimana?

Visceral fat lebih sukar untuk dihilangkan daripada lemak subcutaneous kerana lebih dalam tertanam dalam jaringan tubuh. Lemak visceral hanya diukur tepat oleh mesin pengimejan yang dapat melihat berapa banyak perut terdiri dari lemak visceral. Seseorang mungkin berada dalam julat berat badan yang sihat, namun masih memiliki lemak intra-abdominal terlalu banyak di sekitar organ dalaman.

Hati metabolisme memproses lemak visceral dan melepaskan ke dalam aliran darah sebagai kolesterol . Kolesterol berbahaya, atau “buruk”, iaitu Low-Density lipoprotein ( LDL ), membina ke dalam sebuah plakat yang menghalang arteri. Menurunkan berat badan melalui diet yang tepat dan sukan yang berkesan boleh membantu mengurangkan lemak visceral. Berapa banyak lemak seseorang makan itu penting sebagai kajian telah menunjukkan bahawa mereka yang makan 30% atau lebih daripada diet mereka sebagai lemak biasanya memiliki jumlah tinggi lemak visceral.

Berjalan dianggap oleh banyak kesihatan dan ahli kecergasan menjadi cara yang lebih baik banyak membantu mengawal lemak viseral berbanding dengan melakukan latihan seperti berenang di mana graviti membuat tubuh mengapung. Berjalan dengan kelajuan cukup cepat selama setengah satu jam 
enam hari seminggu telah terbukti untuk membantu mengurangkan lemak visceral, sementara berjalan hanya tiga hari seminggu belum terbukti mempunyai banyak berpengaruh terhadap penurunan lemak visceral. Namun, tanpa senaman sama sekali telah menunjukkan peningkatan jumlah lemak visceral dalam tubuh.

Produk HERBALIFE menggunakan konsep nutrisi selular iaitu membaikpulih dan membantu menyihatkan badan kita melalui pemulihan sel. Ini kerana secara logiknya, jika sel kita sihat, tisu kita akan sihat seterusnya organ kita akan sihat dan akhirnya sistem tubuh badan kita akan sihat.....
Bagi yg mempunyai masalah kesihatan seperti diabetes, darah tinggi, darah rendah, migraine, sakit sendi, asma, masalah haid, breast lumps, susah tidur, kurang nutrisi, serta apa jua penyakit, boleh juga menghubungi saya.

Kami merupakan "WELLNESS COUCH" terlatih.. Kami boleh menjalankan pemeriksaan badan secara PERCUMA bagi mengetahui kandungan "Outer Fat", "Visceral Fat", kandungan air dalam badan, ketumpatan otot, jisim tulang & usia metabolisma anda.. Kami juga boleh membantu anda merangka plan bagi penambahan berat badan bagi yg kurus & juga penurunan berat badan bagi yg mempunyai lebihan berat bdn secara semulajadi & selamat.

Hubungi saya utk pemeriksaan percuma & keterangan lanjut :

Zaidi Mohd Shariff [0125650094]
Adam Zulhilmi Zaidi [0174169474]